Konser fotoğrafçılığı nedir nasıl yapılır 

simge_2Konser fotoğrafçılığı denildiği zaman insanlar önce hemen bir sağa bir sola bakarak irkilirler  neden mi, ehh.. bunda haksız da sayılmazlar çünkü ışık yönünden hayli fakir veya kararsız rengarenk olan ortamlarda devamlı hareket halinde olan kişileri fotoğraflamaktan bahsediyoruz. Peki konser fotoğrafçılığı zannedildiği kadar zor bir alan mıdır? Çok çok kolay olmasa da, düşündüğünüz kadar zor olmadığını da söyleyebiliriz  Bu yazımızın sonunda siz de rahat rahat konser fotoğrafı çeker hale geleceksiniz.

www.fotopanorama360.com

Konser Fotoğrafı

simge_2Konser çekimine Giriş:

Öncelikle Bilinmesi Gereken husus ortamın değişken unsurlarının bizim kontrolümüzün dışında olmasıdır.

-Işık teknisyenleri görevleri gereği biz resim çekerken hiç istenmeyen şeyleri yaparlar sahne üstüne ve önüne dizilmiş onlarca renkli spotlarla ortalığı renk cümbüşüne dönüştürürler.

-Sahneye olan pozisyonunuz çok farklı yerlerde olacağı için, konumunuzu ayarlayabilmeniz ve gerekli pozisyonlarda hareket etmeniz çok zorlayıcı olacaktır.

-Rock müzikte problem yaratmasa da özellikle sessizliğin önemli olduğu Akustik müzik dinletili konserler de gerek ayna, gerekse makinanın perde sesi dinleyicileri ve hatta müzisyenlerin konsantresini bozup rahatsız edebilir.

-Işık durumu zayıf olan mekanda flaş kullanmak hoş olmayabilir çünkü kendini konsere odaklamış olan hem seyirciler, hem de müzisyenler devamlı çakan flaştan rahatsız olabilirler. Sahnedeki solistler bu konuda dahada duyarlıdırlar.

-Klasik konserlerde genel olarak ilk parça sınırlaması vardır, bu kural etik olarak Jazz konserleri içinde geçerlidir. Ayrıca özel izin almanızı gerektiren bu tip konserlerde olabilir, akustik nedeniyle en arka sıralardan çekmenizde gerekebilir onun için objektif seçiminde dikkatli olun tele lens gerekli olabilir.

-Amatör sınıf bir makinayla çekim yapmak oldukça zor ve de işkenceye dönüşebilir. Onun için en azından manuel      odaklama veya diğer ayarları yapabileceğimiz, ortalamanın üstü bir ekipmanla çekim yapmaya çalışmalıyız.

Sahne içi ve dışı ışık koşulları mekanla birlikte değişik şartlarda oluşabilir. Mekanları Açık hava konseri, Kapalı konser salonu, bar veya pup, vede özel konserler için akustik mekanlar olarak, dört ayrı sınıfa ayırabiliriz.

www.fotopanorama360.com

Konser Fotoğrafı

simge_2Konserin yapılacağı mekan ve zaman değerlendirmesi:

Ekipman seçim tercihimizde nelere dikkat etmemizin gerektiğini kısaca F/2.8, değişken odaklı lensimiz veyahut elimde f/5.6 lens var acaba yeterlimi, sorusunun cevabını şöyle verebiliriz.

Gündüz vakti açık hava konserinde ekipmanımızın çok üst düzeyde olması gerekli olmayabilir, fakat kapalı mekan için aynı şeyi söyleyemeyiz doğal olarak ihtiyaçlar artacaktır.

Fotoğrafçılığı profesyonelce yapıyorsanız Birden fazla objektife ihtiyacınız var demektir ve konser sırasında rahat hareket edebilmek için ekipmanlarınızı minimuma indirmelisiniz. Böyle ortamlarda sırt çantası taşımayı kesinlikle tercih etmeyin rahat edemezsiniz, kemer veya yelek sistemi şeklinde olanları tercih edin.

Konser çekimi için pozlama

Konser çekiminin olmassa olmazları doğru pozlama ve poz kilitlemedir. Çekim yaparken Ortamda  oluşan değişkenleri iyi algılamalı ve doğru zaman diliminde doğru ayarlarla çekimi yapmalıyız.

Öncelikle bilmemiz gereken hem yüksek ISO, hem de netleme fonksiyonunun zayıflığı nedeniyle kompakt makineler bu iş için uygun değillerdir. DSLR gibi görünen, hatta DSLR-benzeri kompakt makineler de bu olumsuz sınıfa dahildir, çünkü bunlar sadece dış görünüşleri ile DSLR’a benzemekte, iç dinamik ve yapıları kompakt makinelerden pekde farklı değillerdir.

www.fotopanorama360.com

Konser Fotoğrafçılığı

3x_30x30Çekimde kullanacağımız pozlama sistemini, Fotoğraf  makinamız müsaitse şöyle yapabiliriz:

  1. Fotoğraf makinemizi spot-nokta ölçüm ayarına alıyoruz eğer yoksa partial kısmını seçiyoruz
  2. ISO’yu fotoğraf makinemizde güvendiğimiz en yüksek ISO aralığına getiriyoruz (Nikon 7000’de ISO 1600 örneği)
  3. Makinamızdaki çekim modunuda A-AV’ye getiriyoruz.
  4. Diyaframıda en açık olan değere getiriyoruz (yani en küçük f değeri). Aşırı küçük f değerlerinde alan derinliğinin çok sığ olması nedeniyle sahnedeki müzisyenlerin küçük hareketlerinde bile netliğin bozulmasına neden olabilir. Bunun için değere yine de siz karar verin.
  5. Poz telafisini ise genelde + 0.6 EV (2/3 durak daha fazla poz lama) olarak ayarlıyoruz. Sahnede çok güçlü spotlar mevcutsa daha düşük poz telafisi kullanabilirsiniz.
  6. AF Ayarında ise orta AF noktasını müzisyenin yüzüne getiriyoruz (bu esnada pozlama sürekli çalışıyor) okuduğumuz poz değerine poz kilitlemesini yapıyoruz. M modunda kullanmayı düşünüyor isek bu esnada pozometrenin gösterdiği enstantane değerini aklımızda tutuyoruz.
  7. Fotoğrafı çekip histogram dan pozlama ya bakıp. Az pozlanmışsa daha yavaş enstantane ayarı kullanmamız ya da ISO’yu arttırmamız gerekebilir. Fazla pozlanma söz konusu ise yapmamız gereken ISO’yu düşürmek oluyor. Sonrasında gerekirse enstantaneyi hızlandırma yoluna seçebiliriz. Işık yoksa yada çok düşükse ISO’ değerini yükseltmemiz gerektiğini biliyoruz. Yükselen ISO değerinin her makinede görüntü kalitesi farklı oluştuğu için, her ISO 1600 değeri aynı özelliklerde değildir diyebiliriz. Konser çekimlerini başkalarına gösterecek veya farklı görsel olarak kullanacak isek temiz sonuçları elde etmemiz önemlidir. Yani yüksek ISO başarısı olan bir fotoğraf makinesine ihtiyacımız var demektir.
  8. Sahne ışıkları sabitse fazla uğraşmamıza gerek kalmaz doğru olan pozlama değerlerini M moduna uygulayarak, pozlama ile bir daha uğraşmayacak olmamız işimizi kolaylaştıracaktır. Eğer sahnede değişken ışık varsa, M modu kullanamayız, A-AV modunu kullanmak ise daha uygun olacaktır.
www.fotopanorama360.com

Konserden

simge_2Niçin çoklu bölge pozlamasını kullanmıyoruz?

Eğer konser öncesi çekim yapıyorsak çoklu bölge pozlamasını kullanabiliriz ama konser anında sahnede genelde stabil ve homojen  ışıklandırma olmaz. Spotlar belirli noktalara yönlenmiştir veya robotlar renk karmaşası içinde devamlı hareket halindedir, bu da heterojen ve stabil olmayan ışık dağılımına neden olur. Böyle olan  ortamlarda çoklu bölge pozlaması, fotoğrafta kararsız, fazla yer kaplayan karanlık bölgeleri de hesaba katacağı için makinamız fazla pozlama eğilimine gidecektir. Önemli olan kişilerin yüzleri olduğu için yüzün doğru pozlanması önceliğimiz olacaktır.

3x_30x30Az pozlanmış resimleri, bilgisayarda müdahale edip daha aydınlık yapsam olurmu?

Az pozlanmış resimlerde gölgede kalan detayları kaybetmiş oluyorsunuz.  Resmi ham çekmişseniz  bu bölgedeki detayların bir kısmını daha sonra geri getirmek mümkündür, ama gölgeli bölgelerin tonunu bilgisayarda müdahale edip açmak, gürültü seviyesini de arttırmakla eş anlamlıdır, onun için daha gürültü bir fotoğraf elde etmiş olacaksınız. Bu sebeple gürültü seviyesini minimumda tutmak için doğru pozlama yapmak oldukça önemlidir.

3x_30x30Hangi AF modunu kullanmak daha uygundur?

Markaya göre tanım isimleri değişmekle birlikte seçeneklerimiz içinde tekil-servo, sürekli-servo ve değişken-AF. Tercihimiz genelde tekil-servo olabilir (AF-S / S-AF/ AF.S / One Shot). Sürekli-servo sahnedeki müzisyenlerin çok hareketli olduğu konserlerde kullanılabilir ama az ışık olan ortamlarda fotoğraf makineniz odağı sabitlemekte zorlanacaktır. Tekil-servo tercihen daha isabetli netleme yapabilecektir.

Makinamızdaki tüm AF noktalarını kullanmak yerine sadece ihtiyacımız olan AF noktasını açıp, diğerlerini kapatırsak çalışmamız kolaylaşacaktır. Çünkü konser çekim sırasında AF sisteminin odaklayacağı ilk şeyler parlak olarak yansıyan nesneler yani mikrofonlar, mikrofon ayakları, baterinin parlak metal kısımları simballer ve ziller vs. olacaktır. Eğer makinamız merkezin dışındaki AF noktalarını netlemekte zorlanırsa  ozaman merkez AF noktasını kullanmak zorundayız. Çekimlerde  odağı kilitleme, yeniden kadrajlama tekniğini de kullanırsanız rahat edersiniz.

www.fotopanorama360.com

Konser Fotoğrafçılığı

simge_2Flaş kullanmak

Çoğu konserde flaş kullanmak genel olarak yasaktır. Bazı konserlerde ise ilk parçada flaş kullanımına izin verilebilir, Aksi durumda ise bu hem müzisyenleri, hem de seyircileri rahatsız eden bir durumdur. Sahnedeki işinize konsantre olmaya çalışırken birilerinin  gözünüzün içine devamlı flaş patlattığını düşünün, Özetle konserde flaş kullanmak etik değildir. Konser fotoğrafçılığı kendi içinde belirli ve uyulması gereken kuralları olan bir alandır.

Sonuçta girişte söylediklerimizi yumuşatıp şöyle değiştirirsek daha doğru olur. Her fotoğraf makinesi ile konser çekilmez diye bir kural yoktur, ama netleme, görüntünün kalitesi ve elde edeceğiniz enstantane sonuçları çok farklı olacaktır.

Önerimiz ise, Kompakt makineleri bu işin dışında bırakıyoruz, DSLR ile giriş yapmak en doğrusu,  Öncelikle yüksek ISO’ değerlerinde iyi sonuçlar verebilecek bir fotoğraf makinesine ihtiyacımız var. yani ISO 800′de kaliteli bir sonuç, ISO 1600 de sonuç başarılı ise tabiki daha iyi. Eğer ISO 3200 ve üstünde başarılı bir makine ise f/2.8 zoom kullanım olanakları rahatlayacağı için çok iyi bir seçim olur, ama böyle ucuz alabileceğimiz bir makine ne yazık ki pek yok.

Fotoğraf Bir Sanattır… Hoşçakalın  

www.fotopanorama360.com

Be Sociable, Share!

Leave A Reply





lütfen hesaplamayı giriniz: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

*